17.10.2017

Tutkimus: Julkinen taide koulussa tuo virettä opiskeluun

Hologrammi pylväässä (osa teosta) naurattaa ja toisinaan myös pelästyttää ohikulkijan lukion käytävällä.

 

Julkinen taide koulussa on ennemmin arjen esteettinen kokemus kuin taide-elämys norjalaisen nykylukion opiskelijoille. Teoksia ei koeta niinkään taiteena, vaan niiden ajatellaan olevan osa arkkitehtuuria, selviää Oona Myllyntauksen väitöskirja-artikkelista: Julkinen taide osana opiskeluympäristöä: lukiolaisten kokemuksia. Myllyntaus tekee kasvatustieteen väitöskirjaa Helsingin yliopistoon.

Tässä yhteisartikkelissa selvitetään norjalaislukion toisen luokan opiskelijoiden kokemuksia julkisesta taiteesta. Tarkastelukohteena on lukiorakennukseen integroituva taideteoskokonaisuus, joka on toteutettu taiteen prosenttiperiaatteella. Vaikka teokset saattoivat olla opiskeluympäristössä huomaamattomia, silti monen opiskelijan mielestä taiteella oli merkittävä tehtävä koulussa.

”Aineistosta tuli esiin, että taide tekee koulussa olemisesta vähän jännittävämpää ja sinne kouluun meneminen on kiinnostavaa, kun siellä on – tässä tapauksessa – nykytaidetta, näitä valoinstallaatioita”, kertoo Myllyntaus ja viittaa taiteilija Christian Sundenin Frognin lukioon tekemiin teoksiin.

 

Prosenttitaide puuttuu Helsingin lukioista

Tutkimus oli alun perin tarkoitus toteuttaa Helsingissä. Selvittäessään kaupungin lukioiden julkisen taiteen tilannetta, Myllyntaus huomasi, että vain kahteen kaupungin lukioon on tilattu prosenttiperiaatteella julkista taidetta. Vain toisessa lukioista tilattu teos on edelleen esillä koulurakennuksen tiloissa. Toisessa teos on päätynyt taiteilijalle kunnostettavaksi, eikä ole palautunut lukioon sen yhdistyttyä kahden toisen lukion kanssa.

Lopulta Myllyntaus päätti toteuttaa tutkimuksen jossain muussa, suuremmassa pohjoismaisessa kaupungissa. Norjassa rakennusbuumin myötä prosenttitaide elää kukoistuskauttaan ja lähellä Osloa sijaitsevasta Drøbakin kunnasta löytyi sopiva kohde.

Vuonna 2006 valmistuneessa Frognin lukiossa pysyvästi esillä olevat nykytaideteokset ovat taiteilija Christian Sunden vuosina 2001–2006 toteuttamia valotaideinstallaatioita. Installaatiot on valaistu sisäpuolelta valokuitukaapeleilla ja ne valaisevat rakennuksen sisätiloissa ja koulun pihassa. Teoskokonaisuus on nimeltään Skolelys.

 Nuoret toimivat kanssatutkijoina

Myllyntaus halusi, että opiskelijat ottavat aktiivisen toimijan roolin kanssatutkijoina. Hän tuotti tutkimusaineistoa yhdessä lukion International English -kurssin opiskelijoiden kanssa.

”Lähtökohta oli, että nuoret saadaan mukaan tutkimusprosessiin. Esimerkiksi, kun kävimme keskustelua taideteoksista eri puolilla koulua, niin yksi opiskelija videokuvasi sessiot”, kertoo Myllyntaus.

Lukiolaisten julkisen taiteen vastaanottoa Myllyntaus selvitti esittämällä opiskelijoille kysymyksiä teosten äärellä. Hän kertoo käyttäneensä tiedontuottamismenetelmänä Visual Thinking Strategies (VTS) -metodia eli keskustelevaa kuvan tarkastelua. Sitä hyödynnetään esimerkiksi museo-opastuksissa sekä opetuksessa ajattelun ja vuorovaikutuksen välineenä.

”Opiskelijat saivat myös tehtävän valokuvata ja kirjoittaa kokemuksiaan ja muistojaan yhdestä teoksesta, joka oli jäänyt mieleen”, kertoo Myllyntaus.

 

Julkisen taiteen teokset vahvemmin osaksi opetusta

 Tutkimuksen johtopäätöksissä pohditaan tulisiko koulun esteettinen opiskeluympäristö huomioida jatkossa myös opetussuunnitelmatasolla. Myllyntauksen mielestä julkinen taide monipuolistaa oppimisympäristöjä ja se voi olla osa lukio-opetusta haastaen esimerkiksi monilukutaitoa ja esteettistä reflektiota. Julkisen taiteen opetuskäytöllä voidaan kehittää opiskelijan laaja-alaista yleissivistystä sekä perustaitoja, kuten vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja.

”Haluaisin, että myös opettajat olisivat aktiivisia keskustelemaan aiheesta, jotta julkisiin kouluihin saataisiin mahdollisimman hyvää ja tarkoituksenmukaista julkista taidetta.”

 

Teksti Anna Salonen

Kuva Oona Myllyntaus

Voit lukea artikkelin täältä: http://hdl.handle.net/10138/216711

 

Myllyntaus, O. & Karttunen, S. & Ruokonen, I. & Ruismäki, H. (2017). Julkinen taide osana opiskeluympäristöä: lukiolaisten kokemuksia. Nuorisotutkimus 35(1–2). Helsinki: Nuorisotutkimusseura, s. 55–78.

 

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone