4.6.2015

Tien päällä Kouvolassa ja Kotkassa: onnistunutta taidetta virastossa, kaupungissa ja moottoritiellä

Prosentti taiteelle -hanke lähtee tien päälle keväällä 2015. Esittelemme onnistuneita julkisia taideteoksia ympäri Suomea kaikkiaan seitsemällä paikkakunnalla Helsingistä Ouluun. Bussikiertueella kohtaavat taiteen tekijät ja taiteen tilaajat: rakennuttajat, päättäjät, arkkitehdit ja muut rakennetun ympäristön kehittäjät. Ensimmäisellä Tien päällä –bussikerroksella selvisi, miten Ely-keskus sai juuri omia tarpeitaan palvelevan modernin ryijyteoksen, kuinka Kotkaan on hankittu veistoksia peräti neljän kilometrin matkalle ja kuinka taide palvelee moottoritien käyttäjiä matkalla Koskenkylästä Kotkaan.

ELY-keskuksen taidehankinta toi virastoon väriä ja elinvoimaa

Kouvolan ELY-keskuksen aulaan tuo väriä ja elinvoimaa moderni ryijyteos, Sanna Majanderin ja Ulla Sinkkosen Mettä.

Kouvolan ELY-keskuksen aulaan tuo väriä ja elinvoimaa moderni ryijyteos, Sanna Majanderin ja Ulla Sinkkosen Mettä.

 

Kouvolan Ely-keskuksessa juhlittiin vappuna avajaisia. Viraston aulaan nostettiin kouvolalaisen taiteilijaparin Sanna Majanderin ja Ulla Sinkkosen teos Mettä. Ely-keskus sai juuri toivomansa kaltaisen teoksen: elinvoimaisen työn, joka tuo virastomaiseen tilaan väriä ja pehmeyttä.

“Monet Ely-keskuksen tehtävät kiteytyvät metsään, joten teokseen valikoitui luontoaihe. Kouvolan alueella on puunjalostusta, ja mekin halusimme käyttää puuta teoksessamme. Niinpä päädyimme koivunrunkoihin ja myös värit ovat luonnosta”, kertoo taiteilija Ulla Sinkkonen.

Nykyinen Ely-keskus on vuonna 1954 valmistunut virastorakennus. Arkkitehti Helmi Pakkala-Väinölä suunnitteli rakennuksen silloisen lääninhallituksen toimitilaksi. Keskukseen oli jo aiemmin lainattu teoksia mm. Ateneumin kokoelmista, mutta oma taideteos alkoi houkuttaa, kun talo kolme vuotta sitten remontoitiin perinpohjaisesti. Kulttuurista vastaava toiminnanohjauspäällikkö Eija Karhatsu kääntyi tuolloin läänintaiteilija Outi Turpeisen puoleen.

”Uskon palvelumuotoiluun. Keskustelen, selvitän tilaajan tarpeita ja neuvottelen tilaajan kanssa”, kertoo Turpeinen lähtökohdista.

Lasitaiteilija Turpeinen työskentelee muotoilun läänintaiteilijana, ja myös valtion taideteostoimikunnassa. Valtio ostaa vuosittain noin miljoonalla eurolla taidetta mm. Senaatti-kiinteistöihin ja Suomen suurlähetystöihin maailmalla. Kouvolan teoshankinnassa Turpeisen kaksi roolia yhdistyivät luontevasti, ja valtion taideteostoimikunta tilasi Mettä-teoksen Majanderilta ja Sinkkoselta luonnoksen perusteella.

Tuftaamalla toteutettu moderni ryijy valmistui parahiksi juuri ennen kuin Eija Karhatsu jäi eläkkeelle.

“Olemme erittäin tyytyväisiä. Olemme ihmetelleet, saimmeko todella näin hienon teoksen tänne”, ihastelee Karhatsu.

 

Kotkan veistospromenadi kertoo hyvästä kaupunkielämästä

 

Markku Hirvelän Yökulkijat on yksi Kotkan veistospromenadin yli 20 teoksesta.

Markku Hirvelän Yökulkijat on yksi Kotkan veistospromenadin yli 20 teoksesta.

 

Kotka on kuvanveiston ystävän unelma. Kaupungin keskustaa ja puistoja kiertää suomalaisittain harvinaisen laaja taidekokoelma, veistospromenadi. Sillä on mittaa jo neljä kilometriä, ja lähes poikkeuksetta edelliseltä veistokselta näkee seuraavan teoksen. Kaupunki on tilannut veistokset 23 taiteilijalta, joihin kuuluvat mm. Kain Tapper, Kimmo Schroderus, Kim Simonsson, Miina Äkkijyrkkä, Tommi Toija ja Kirsi Kaulanen. Kaupungin uusin teos on toukokuun lopulla Isopuistossa paljastettu Virpi Kannon Elämän tanssi.

Veistospromenadin isä on kaupunginpuutarhuri, puutarhaneuvos Heikki Laaksonen. Veistoksia on hankittu kaupunkiin vuosittain 1997 lähtien. Parhaana vuonna teoksia tuli Kotkaan kolme. Miten vain 55 00 asukkaan Kotka on onnistunut kokoamaan niin poikkeuksellisen taidekokoelman?

”Tämä on ennen kaikkea pitkän matkan laji. Ei kvartaalitaloutta, vaan tässä pitää olla selkeä tavoite, paljon aikaa ja oikea suunta. Vähitellen pienistä yksityiskohdista syntyy suuri kokonaisuus”, kertoo Laaksonen.

Kotkan veistoshankinnoista vastaa poikkihallinnollinen työryhmä, jossa on edustaja mm. kaavoituksesta ja matkailusta sekä kaksi ammattikuvanveistäjää. Rahat tulevat puistotoimen budjetista, jossa noin 50 000 euron vuosittaiset veistoshankinnat vastaavat 7-8 % osuutta.

”Veistokset ovat pienhankintoja. Nehän ovat pieniä hankintoja, jos summaa vertaa vaikkapa uuteen leikkipaikkaan”, huomauttaa Laaksonen.

Kotkan vetovoimaiset puistot ja veistospromenadi on huomioitu laajasti paitsi Suomessa, myös kansainvälisesti. Etenkin venäläiset matkailijat ovat veistoksista kiinnostuneita, ja promenadin varrella otetaan selfieitä matkamuistoksi. Myös kaupunginpuutarhurin intohimoinen työ on huomioitu. Suomen Kuvanveistäjäliitto myönsi promenadille Pro Sculptura –mitalin 2004 ja Kiasman tukiyhdistys, Kiasman ystävät, valitsi tänä vuonna Laaksosen Vuoden nykytaiteen ystäväksi.

”Tätä tehdään kaupunkilaisille. Mutta jos se siinä samalla hyödyttää matkailua ja kaupungin imagoa, niin se on kaikki kotiin päin. Merkitys on suuri ja se vain kasvaa. Hyvä ympäristö on kulttuurin ja hyvän elämän mittari”, arvioi Laaksonen.

 

E18-tien taide auttaa autoilijaa ja tuo kunnat näkyviin

Pyhtään kirkonkylän kohdalla meluesteet on kuvioitu kaisla-aiheilla. Kuvat on painettu keraamisilla pigmenteillä lämpölasille.

Pyhtään kirkonkylän kohdalla meluesteet on kuvioitu kaisla-aiheilla. Kuvat on painettu keraamisilla pigmenteillä lämpölasille.

 

Tiehankkeessa lähtökohdat ovat mittavat. Koskenkylän ja Kotkan välisen tien muuttaminen kaksikaistaisesta moottoritieksi on maksanut satoja miljoonia euroja. Rakentaminen alkoi 2011 ja uusi moottoritie avattiin liikenteelle syksyllä 2014. Kaikkiaan kansainvälistä Eurooppatietä 18 on parannettu nyt jo toistakymmentä vuotta lännestä alkaen kohti itää.

Valtavassa tiehankkeessa myös taideteosten toteuttamisen mittakaava on suuri. Kyse ei niinkään ole yksittäisistä taideteoksista, vaan kokonaisesta väyläestetiikasta. Tamperelainen Frei Zimmer –toimisto valittiin 2007 vastaamaan tiehankkeen taiteellisesta osiosta.

”Kun on taiteilijana mukana tällaisessa hankkeessa, ei oman teoksen toteuttaminen ole päälähtökohta. Taiteilija on osa suurta työryhmää, jossa mietitään, missä kohtaa tielle tarvitaan estetiikkaa”, kertoo Frei Zimmerin toimitusjohtaja, kuvataiteilija Tuula Lehtinen.

Estetiikkaa tarvitaan jo liikenneturvallisuuden takia. Autoilijan keskittymiskyky ja ajovireys uhkaavat herpaantua 5-7 minuutin välein, joten tien varteen tulee sijoittaa säännöllisin välein kiinnostavaa katsottavaa. Milloin kohdalla ei ole esimerkiksi luontonähtävyyksiä, väyläestetiikka tulee apuun. Suuri osa tien estetiikkaa ovat sillat, meluesteet, tukimuurit ja valaistus. Koskenkylän ja Kotkan välillä niiden brändiväriksi on valittu sininen.

Taide tarjoaa autoilijalle katsottavaa etenkin tien kohokohdissa, kuten tärkeissä eritasoliittymissä. Koskenkylä-Kotka –välillä liittymiä on korostettu maamerkkiteosten avulla. Tiehankkeen taideteokset ovat pääasiassa kuntien ja maakuntien rahoittamia, ja ne myös korostavat kuntien erityispiirteitä – tuovat kunnat näkyviin matkan varrella. Taide voi houkutella autoilijan tekemään ylimääräisen pysähdyksen, jos liittymä on tuotu kiinnostavasti esiin.

”Ohjelmalla on ollut tarkoitus tuoda esiin niitä asioita, jotka ovat kunnille tärkeitä. Korostaa tiettyjä kohtia, jotta tiellä liikkuessa ylipäänsä tietää missä on. Yleensä moottoritie on neutraali ympäristö, putki, jossa ainoastaan tienviitat kertovat missä ollaan. Taiteella ja väyläestetiikalla on pyritty helpottamaan paikallistamista”, Lehtinen sanoo.

Koko E18-tie muuttuu moottoritieksi vielä tällä vuosikymmenellä. Tien päähän, Vaalimaalle, on nyt suunnitteilla taideteos Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Kymenlaakson Liiton järjestämään taidekilpailuun on kutsuttu kolme tunnettua taiteilijaa: Utøyan terrori-iskun muistomerkkikilpailun voittanut ruotsalainen Jonas Dahlberg ja Suomessa asuvat William Dennisuk sekä Kimmo Schroderus. Voittajateos tulee sijoittumaan poikkeuksellisen suureen, 40-metriseen kiertoliittymään.

Teksti Miisa Pulkkinen

Kuvat ja videot Niklas Kullström

 

 

 

 

 

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone