16.4.2015

Prosenttiperiaate työllistää taiteilijoita Satakunnassa

Julkinen taide tarjoaa nyt työtilaisuuksia satakuntalaisille taiteilijoille. Parhaillaan on menossa Karjarannan ideakilpailu, jolla haetaan ehdotuksia vuoden 2018 asuntomessualueen julkisille alueille: viheralueille, rantabulevardeille ja katualueille. Myös juuri valmistuneeseen Porin Lasten- ja naistentalon sairaalaan tilattiin teoksia yli 20 satakuntalaiselta taiteilijalta. Prosentti taiteelle –hanke järjesti Porissa Sinustako julkisen taiteen tekijä? –koulutuksen Porin taidemuseossa 10. huhtikuuta.

Läänintaiteilija Marjo Heino kannustaa kaikkia satakuntalaisia taiteilijoita osallistumaan Karjarannan ideakilpailuun.

Läänintaiteilija Marjo Heino kannustaa kaikkia satakuntalaisia taiteilijoita osallistumaan Karjarannan ideakilpailuun.

 

“Tämä on huikea tilaisuus satakuntalaisille kuvataiteilijoille”, kuvailee läänintaiteilija Marjo Heino Karjarannan ideakilpailua. Taide on vahvasti mukana, kun Pori valmistautuu vuoden 2018 asuntomessuihin. Taide on mukana Karjarannan pientaloalueella myös aivan alusta alkaen, sillä myös alueen muu suunnittelu on vielä alkuvaiheessa. Taiteilijat voivat nyt ideoida esimerkiksi rantojen muokkaamista, valo- ja katusuunnittelua ja lasten leikkipaikkoja. Tavoitteena on luoda pientaloalueelle viihtyisyyttä arkkitehtuurin, puistoalueiden ja kaupunkitaiteen avulla.

”Se on win-win –tilanne!”, huudahdetaan yleisöstä. Onnistuessaan Karjarannan taiteesta tulevat hyötymään niin tulevat asukkaat kuin paikalliset taiteilijatkin.

Yksi Karjarannan ideakilpailun osallistujista on Tuuli Seppälä. Hän toteutti teoksen myös Lasten- ja naistentaloon yhdessä sisarensa Sallan kanssa. Karjarannan ideakilpailua Seppälä pitää melko vaikeana, sillä Karjarannassa ei vielä ole viitteitä uudesta asuntoalueesta. Lavastajaksi kouluttautunut Tuuli on tottunut ammentamaan arkkitehtuurista, mutta tässä kilpailussa hänen on tyydyttävä sen sijaan tutustumaan alueeseen tarkkaan.

”Niin kuin nimikin sanoo, siellä on ollut karjaa. Ohi ovat kulkeneet alukset, joissa kuljetettiin lastia. Voisin kuvitella, että ideointi lähtee siitä historiasta, mutta tulee nykypäivään. Niinpä vaikka se alue rakennetaan uudelleen, se säilyttäisi historiaa joissain viitteissä”, Seppälä suunnittelee.

Tuuli Seppälä valmistautu Karjarannan ideakilpailuun. Hän toteutti sisarensa Sallan kanssa teoksen myös juuri valmistuneeseen Lasten- ja nuortentaloon.

Tuuli Seppälä valmistautuu Karjarannan ideakilpailuun. Hän toteutti sisarensa Sallan kanssa teoksen myös juuri valmistuneeseen Lasten- ja naistentaloon.

Käytännön neuvoja julkisen teoksen toteuttamiseen

Suomen Taiteilijaseuran lakimies Anne Vilppula kertoi koulutustilaisuudessa sopimus- ja vastuukysymyksistä.

Suomen Taiteilijaseuran lakimies Anne Vilppula kertoi koulutustilaisuudessa sopimus- ja vastuukysymyksistä.

 

Prosentti taiteelle –hankkeen Sinustako julkisen taiteen tekijä? –koulutukset antavat taiteilijoille valmiuksia osallistua julkisen taiteen hankkeisiin. Porin koulutusiltapäivässä käsiteltiin ajankohtaisten paikallisten aiheiden lisäksi sopimus- ja vastuukysymyksiä, laskutusta ja taiteilijan sekä arkkitehdin yhteistyötä. Tuuli Seppälä haki tilaisuudesta käytännöllisiä neuvoja.

”Laskutusasiat olivat syy, miksi tulin. Olen freelancer, jolla ei ole y-tunnustakaan, enkä ole kiinnostunut tekemään hirveästi paperitöitä. Mieluiten pyrin aina siihen, että minut palkataan. Minua kiinnosti, miten pystyn hoitamaan laskutuksen, ja mitä vaihtoehtoja on. Siihen tämä tilaisuus kyllä antoi vastauksia”, kiittelee Seppälä.

Taiteellisesta työstä laskuttamisesta etenkin julkisessa taidehankkeessa kertoi tilaisuudessa Suomen Taiteilijaseuran asiantuntija Ville Niutanen, joka työskentelee seuran Kuinka elää kuvataiteella –hankkeessa.

”Laskuttamiseen liittyvät kysymykset ovat nousseet selvästi esiin myös Kuinka elää kuvataiteella –hankkeen neuvontapalveluissa. Muutaman viime vuoden aikana yleistyneet laskutuspalvelut täydentävät perinteisiä yrittämisen muotoja, ja antavat taiteilijalle lisää valinnan mahdollisuuksia”, kertoo Niutanen.

Kuinka elää kuvataiteella –hankkeessa työskentelee myös Suomen Taiteilijaseuran lakimies Anne Vilppula, joka muistutti koulutuksessa sopimisen tärkeydestä ja vastuukysymyksistä julkisen taiteen tilausteoksissa. Julkinen taidehanke, kuten kaikki tilausteokset, on aina hyvä aloittaa sopimuksen laatimisella.

”Hyvä sopimus on selkeä, riittävän yksityiskohtainen ja tasapuolinen sekä kohtuullinen. Se on molemmille osapuolille järkevä”, sanoo Vilppula.

Tietopaketti laskutuksesta ja mm. 32 kohdan muistilista sopimus- sekä vastuukysymyksistä on koulutussivuillamme: http://prosenttiperiaate.fi/tapahtumat/koulutusten-materiaalit/.

 

Arkkitehti on taiteilijan kumppani rakennushankkeessa

Arkkitehti Yrjö Suonto esitteli onnistuneita esimerkkejä taiteen ja arkkitehtuurin yhdistämisestä. Kuvassa Oona Tikkaojan Unelma-veistos.

Arkkitehti Yrjö Suonto esitteli onnistuneita esimerkkejä taiteen ja arkkitehtuurin yhdistämisestä. Kuvassa Helsingin Kannelmäessä sijaitseva Oona Tikkaojan Unelma-veistos.

 

Arkkitehti Yrjö Suonto kertoi Porin tilaisuudessa arkkitehdin ja taiteilijan yhteistyöstä rakentamisessa. Arkkitehtia ja taiteilijaa yhdistää se, että molemmat ovat visuaalisuuden ja estetiikan asiantuntijoita.

”Kaikkein vaikeinta on esteettinen päätöksenteko. Niinpä taiteilija on arkkitehdille hyvä kumppani”, kuvailee Suonto.

Suonto kertoi, että rakennushanke on pitkä ja tarkkaan säännelty prosessi, jossa kullakin ammattilaisella on oma paikkansa. Erityisen tarkkaan valvottu paikka on rakennustyömaa, jolle ulkopuolisilla ei ole asiaa. Missä vaiheessa taiteilijan kannattaa tulla mukaan hankkeeseen?

”Heti luonnosteluvaiheessa”, vastaa Suonto.

Alkuvaiheessa keskustelu arkkitehdin kanssa on hedelmällisintä, kun taiteilija voi vielä vaikuttaa vaikkapa teoksensa sijoitteluun ja valaistukseen. Rakennushankkeessa lisätöiden välttäminen on tärkeää. Niinpä esim. teoksen kiinnitys kannattaa tehdä silloin kun nostokalusto on paikalla.

”Lisätöistä joutuu aina taistelemaan. Ne voi kuitenkin välttää sillä, että taiteilija osallistuu työmaavaiheeseen ja –kokouksiin aktiivisesti.”

Suonnon mukaan arkkitehti asettuu lähes poikkeuksetta taiteilijan puolelle, jos rakennushankkeessa ilmenee paineita karsia kustannuksia. Taiteilijan asema rakennushankkeessa rinnastuu muihin erikoissuunnittelijoihin. Kuvataiteilija on rakentamisessa oman alansa arvokas asiantuntija.

Teksti ja kuvat: Miisa Pulkkinen

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone