9.5.2018

Mera Konst! -seminaarissa Tampereella puhututti ratikka ja julkisen taiteen nykytila

Kulttuurikeskus Hanasaaren Mera konst! -tapahtumasarjan toiseksi viimeinen osa järjestettiin 8.5. Tampereen Työväenmuseo Werstaan auditoriossa.

Tampereen apulaispormestari Johanna Loukaskorpi kertoo, että Tampereella on julkisen taiteen lisäksi satsattu museotoimintaan ja näyttelytiloihin ja esimerkiksi Tampereen taidemuseon uudisrakennus on suunnitteilla. Tampereelle on myös perustettu julkisen taiteen ohjausryhmä, joka valitsee ne rakennus- ja kaupunkisuunnittelun kohteet, joihin taidetta toteutetaan. Tampereella on tavoitteena olla vuoden 2026 kulttuuripääkaupunki, mutta haasteitakin on.

– Prosenttiperiaate ei toteudu kaupungissa riittävässä laajuudessa, kertoo Loukaskorpi.

Paneelikeskustelussa kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja Lauri Savisaari oli sitä mieltä, että julkisen taiteen asema Tampereella voisi olla parempikin.

– Kaupungin näkökulmasta ensimmäinen este on raha, mutta sitäkin enemmän painaa asenneilmapiiri. Taiteelle ei ole muodostunut samanlaista asemaa kuin kovan infran asioille, vaikka Tampere muuten onkin hyvin kulttuurimyönteinen kaupunki, Savisaari sanoo.

Julkisen taiteen hankkeista Tampereella eniten puhututtaa ratikka, jonka taidekoordinaattorin hankinta avattiin juuri kilpailulle. Ratikan ensimmäinen, 15 kilometrin mittainen osa pitäisi valmistua vuonna 2021, loput 2024. Taidetta ratikassa on tarkoitus tulla sekä vaunuihin, pysäkeille ja pysäkkien väleille ja yleissuunnitelmassa halutaan taiteen olevan paikkasidonnaista. Vaunut muotoillaan tämän vuoden loppupuolella ja tässä vaiheessa vaunujen taide lyödään lukkoon. Näin raitioteiden rakennusvaiheessa taide piristää rakennusympäristöä, mutta sitä on hyvin vähän tällä hetkellä.

Ruotsalaista näkökulmaa tapahtumassa antoi Göteborg Konstin päällikkö Cecilia Borgström-Fälth. Borgström-Fälth kertoo, että Göteborgissa on ollut vuodesta 2013 asti käytössä prosenttiperiaate. Kaupungissa on meneillään parhaillaan useita kiintoisia taideprojekteja, kuten esimerkiksi Länsilinkin rautatietunnelin taidehankinnat, joita Göteborgs Konst yhdessä Statens Konstrådin ja Länsi-Götanmaan taideyksikön kanssa edistää.

Muuten seminaarissa pohdittiin esimerkiksi kommunikaatiota julkisen taiteen hankinnoissa ja korostettiin taiteilijoiden ottamista suunnittelutyöryhmiin mukaan. Taidekilpailujen käynnistäminen rakennushankkeiden loppumetreillä voi tuntua taiteen päälleliimaukselta, muistutetaan paneelikeskustelussa.

Hanasaari haluaa Mera konst! -hankkeessa koota eri Suomen kuntia keskustelemaan julkisen taiteen hankkimisesta ja tuoda ruotsalaista näkökulmaa vertaispohjaksi suomalaiseen julkisen taiteen keskusteluun. Hankkeen loppuseminaari järjestetään Hanasaaressa 29.10.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone